Friedrich Overbeck, Triumph der Religion in den Künsten

Friedrich Overbeck, Triumph der Religion in den Kunsten of Das Magnificat der Kunst (1828-1840).

Friedrich Overbeck, Triumph der Religion in den Künsten of Das Magnificat der Kunst (1828-1840). Maria wordt als hoogste ideaal van de kunst omgeven door de vier grote kunsten met rechts Lucas als personificatie van de schilderkunst en achter hem Johannes als patroon van de bouwkunst. Verder staat Salomon voor de beeldhouwkunst en David met de harp voor de muziek. Links en rechtsonder worden de beeldhouwkunst en het tekenen onderwezen. Het christelijke reliëf steunt symbolisch genoeg op een kapot klassiek beeld – dat wordt verworpen – terwijl de tekening met de uitgangspunten voor het ontwerpen rust op een klassiek kapiteel dat als erkend element in de christelijke bouwkunst als steunpunt van het onderwijs dient. Herkomst: Wikimedia Commons, 2008.1

Zelden heeft een werk zoveel invloed gehad als dit schilderij Triumph der Religion in den Künsten van de Nazarener Friedrich Overbeck (1789-1869), dat hij in 1840 voltooide. Dat merkte ik onlangs weer bij mijn onderzoek naar de schilderingen in de Clemenskerk in Merkelbeek.2 Ik wil hier niet alles verklappen, maar het ziet er naar uit …

In dit werk waar Overbeck elf jaar lang aan gewerkt heeft, heeft ook het hemels Jeruzalem een plaats gekregen. Zoek de gevleugelde geest en je komt er vanzelf. En als je dat punt hebt bereikt, is het een kwestie van de menagerie in het oog houden om Cuypers te vinden. O ja, Cuypers, wat doet die nu weer hier? Zou hij het werk ooit in het echt gezien hebben? Misschien wel tijdens zijn huwelijksreis, toen Nenny en hij Frankfurt aandeden.3

Jawel, probeer het maar! Als het niet lukt, volgt er nog wel een hint.
Natuurlijk raak je een beetje afgeleid, omdat dit schilderij nog aan iets anders doet denken, maar trek je daar maar niet teveel van aan.4

Tot dan!

B.5


  1. Zie http://bit.ly/Overbeck-Triumph

  2. Voor de Clemenskerk ga naar http://bit.ly/VHH2Clemenskerk

  3. Zie Van Leeuwen, Pierre Cuypers, architect (1827-1921, p. 284 → Bibliografie. Het werk is nog steeds te zien in het Städel Museum te Frankfurt. De afbeelding op de site van het museum laat zien dat er een groter evenwicht is tussen rood en groen, dan de rood verkleurde foto op Wikimedia doet vermoeden. 

  4. Voor meer informatie over het hemels Jeruzalem zie http://bit.ly/BvHH2Bavo1. 

  5. Verkorte link van dit item: http://bit.ly/2P0Zpg4-VanHH2Org